Uppdaterad: 2024-04-15
Hashtags är en funktion i Instagram som används till att nå ut till fler personer som är intresserade av ämnet som ditt inlägg handlar om. Om man klickar på en #hashtag i ett inlägg så kommer alla inlägg som är publicerade med denna hashtag att visas.
Det som är bra att tänka på är att alltid välja relevanta hashtags som är anpassade utefter ämnet ditt inlägg handlar om. Läs även vår kompletta guide om Instagram Stories.
Hur använder man hashtags?
Skapa en hashtag i ett inlägg
När du skapar texten till ett inlägg så kan du även lägga in en hashtag genom att skriva in tecknet ”#” efterföljt av ett ord exempelvis #webbdesign. När du börjar skriva in ordet så kommer du se förslag på liknande ord som Instagram presenterar i en lista.
Om du inte använt ordet sedan tidigare så kan du även se hur många inlägg som finns publicerade med hashtagen. Ju fler inlägg desto populärare är just denna hashtag. Klicka på hashtags:en du vill välja så kommer dessa att följa med i inlägget när du publicerar.
Lägga till hashtag instagram i efterhand
Det är lätt hänt att glömma lägga till hashtags i ditt inlägg om du skriver långa texter, men det är möjligt att lägga till dessa i efterhand.
Har du glömt att göra det så kan du leta upp inlägget i din profil, klicka på inlägget och sedan klicka på dom 3 prickarna i höger hörn. Välj sedan ”Redigera” så kommer du åt att fylla på hashtags i efterhand, när du är klar så sparar du inlägget.
Hur väljer du ut dina hashtags?
Vad ska man då tänka på när man väljer ut sina hashtags? Ett tips är att alltid börja med att fundera över vilka ämnen du kommer att skapa inlägg om i ditt Instagram flöde. Ämnena bör alltid vara tydligt förknippade med ditt företag, vilket i sin tur kommer hjälpa dig med att välja ut hashtags.
Vi använder oss av en webbyrå som exempel. Företaget skapar hemsidor, hjälper företag med sökmotoroptimering och designar logotyper. Vilka hashtags kan då vara relevanta för företaget att använda? Här nedan kan du se några exempel på vad som är relevanta hashtags för företaget.
#hemsida
#webbdesign
#sökmotoroptimering
#seo
#logotyp
#design
Men tänk på att försöka använda hashtags:en utefter vad du väljer att publicera ditt inlägg om. Om företaget ifråga väljer ut en bild där en hemsida visas upp och skapar en text som beskriver hemsidan så bör man försöka använda hastags som är relevanta för en hemsida. I det här fallet #hemsida #webbdesign #design.
Men om företaget istället skriver ett inlägg om sökmotoroptimering där bilden har med ämnet sökmotoroptimering att göra så blir #sökmotoroptimering och #seo mer relevanta för det inlägget.
Öka chansen till fler följare via hashtags
Visste du att genom att välja ut hashtags som är anpassade utefter ämnet du skriver om kan öka din chans till fler följare?
Ett exempel på detta är om du skapar ett inlägg utan några hashtags alls, vilka kommer då kunna ta del av inlägget? Mest troligt kommer dom flesta som ser inlägget vara följare som du redan har sedan innan.
Men om du istället lägger till ett par hashtags som beskriver för Instagram vad din bild och text handlar om så kommer ditt inlägg få större chans att visas för personer som är intresserade av ämnet.
Följ intressanta hashtags på Instagram
Dom allra flesta som använder Instagram har stenkoll på hur man gör för att följa ett företag eller en person på Instagram för att kunna se deras nya inlägg eller stories i sitt eget flöde.
Men det som inte alls är lika välkänt är att det faktiskt också går att följa hashtags på samma sätt.
Tänk dig tanken att du är intresserad av Webbdesign, då kan du genom Instagrams sökfunktion leta upp hashtagen #webbdesign och börja följa denna.
Då kommer du kunna se alla inlägg som läggs upp med hashtaggen #webbdesign i ditt eget nyhetsflöde.
Hur följer du en hashtag?
Om du klickar dig in på förstoringsglas knappen nere i vänster hörn i Instagram appen så kommer du längst upp på sidan få upp en sökfunktion.
Klicka i sök rutan så kommer du få upp fler nya alternativ, klickar du sedan på hashtag ikonen ”#” så kan du längst uppe på sidan välja ”Sök efter hashtaggar”.
Skriv sedan in en hashtag du skulle vara intresserad av att följa exempelvis #design och klicka på resultatet som kommer upp nedanför sökrutan. När du klickar på resultatet så kommer du nu kunna klicka på en ”Följ” knapp.
När du gjort det så kommer du nu kunna se inlägg som innehåller hashtaggen #design i ditt Instagram flöde.
Kan hashtags hjälpa mitt företag att få fler exponeringar?
Det korta svaret är Ja, med rätt utvalda hashtags och bra innehåll kan du få ditt inlägg att synas för fler personer.
Med fler exponeringar får alltså fler personer möjligheten att ta del av ditt innehåll och vad ditt företag erbjuder. Vi har märkt att med relevanta hashtags ökar exponeringarna väldigt mycket på våra inlägg jämfört med om dessa inte används alls.
Skapa bra innehåll kombinerat med hashtags
Det som ändå alltid är A och O när det kommer till Digital Marknadsföring på Instagram är att skapa bra och värdefullt innehåll som dina följare tycker om och har nytta av.
Kombinerat med hashtags är bra innehåll en framgångsfaktor när det gäller plattformen. För hur bra hashtags du än väljer spelar det ingen roll om ditt innehåll inte är intressant eller värdefullt nog vilket är viktigt att tänka på när en strategi läggs upp för Instagram.
Hur många hashtags ska man använda?
När man pratar om antalet hashtags som man ska använda i sina inlägg är det en fördel att prova sig fram. En bra tumregel är att börja med 5-6st och sedan öka upp efter tiden, att analysera hur det går för dina inlägg hjälper dig mycket på vägen.
Det är även viktigt att välja ut sina hashtags med omsorg då det brukar vara svårt att få ditt inlägg att synas med populära sätt. Prova dig fram och använd även mindre populära hashtags som kan vara lättare att ranka högre med.
30st är det maximala antalet du kan använda men det rekommenderas inte då det kan göra mer skada än nytta. Inlägget ser oftast spammigt ut med för många hashtags.
Se statistik över exponeringar via hashtags
Via Instagram appen kan du se värdefull statistik över hur dina inlägg och stories presterar. Via statistiken kan du utläsa hur många exponeringar ditt inlägg fått genom hashtags:en som du valt ut.
Genom att analysera statistiken kan du prova dig fram med att lägga till fler hashtags och se vad som fungerar bäst för dig. Se vad som fungerar bäst för dig genom att skapa olika typer av inlägg och sedan jämföra inläggens statistik mot varandra. Det ger dig väldigt värdefull information som hjälper dig på vägen.
Sammanfattning om hashtags
För att sammanfatta det vi gått igenom i denna artikel så har vi gått igenom hur du kan använda hashtags, hur du kan följa dessa och vilken nytta du kan ha av att använda dem. Om du vill ha fler Instagram tips så läs även vår artikel som handlar om att förbättra företagsprofilen på instagram.