Skapa en proffsigare företagsprofil på Instagram

Publicerad 2020-06-09

Dcreate Instagram Profil

Skapa en proffsigare företagsprofil på Instagram med 5 snabba tips och åtgärder. Vi går igenom tips som du kan göra redan idag.

Tydlig och enhetlig Instagram profil

Först behöver vi lite snabbt gå in på hur en bra företagsprofil kan se ut för att du ska veta vad du ska hålla utkik efter. Tydligt och enhetligt är nyckelord som bör vara framträdande när företagets Digitala Marknadsförings utseende på Instagram ska tas fram. Det betyder med andra ord att det ska vara enkelt för kunden att hitta och kunna koppla ihop ditt företag på alla sociala medier du är aktiv på. Vi går igenom betydelsen mer i detalj nedan.

Vissa tips kan kännas självklara för dem som arbetat med sociala medier ett tag, men för andra kan dessa tips vara något man inte tänkt på. Listan är sammanställd genom erfarenheter av vad vi ser varje dag ute på plattformen. Läs även vår guide om Instagram stories.

Prenumerera på våra marknadsföringstips

5 enkla tips för din företagsprofil

1. Tydlig och enhetlig logotyp

Främst tänker vi här på en väldigt enkel men så viktig detalj som logotypen. Använder du samma logotyp på alla dina sociala medier? Det hjälper nämligen potentiella kunder som vill hitta ditt företag.

Tänk dig tanken att du har en kund som gillar din företagssida på Facebook. Denna kund vill nu även följa din företagsprofil på Instagram. Kunden kommer mest troligt använda instagrams sökmotor för att söka efter ditt företagsnamn. Men tänk om du inte alls har samma logotyp på Instagram som du använder på Facebook. Hur vet då kunden att det verkligen är ditt företagskonto?

Genom att använda en och samma logotyp på alla plattformar gör det alltså enklare för dina kunder. Använd helst en logotyp där det tydligt står ditt företags namn och använd alltid samma färg på logotypen på alla plattformar.

2. Lägg till länk till din hemsida i profilen

Det kan låta enkelt men vi upplever att många faktiskt missar denna enorma möjlighet att berätta ännu mer om ert företag. På en hemsida kanske ni redan säljer produkter eller bara vill presentera er ännu bättre för potentiella kunder?

Har kunden kanske redan varit på er hemsida sedan innan och vill hitta er på instagram? Länken till er hemsida blir då ett naturligt sätt för kunden att veta att det är samma företag denne hittat på sociala medier.

Fördelar med Instagram för företag

Innan vi går vidare till dom 3 avslutande tipsen så ska snabbt titta närmare på lite intressant statistik för företagare som använder plattformen.

Fördelarna nedan visar 3 bra anledningar till att ditt företag borde prova på Instagram om ni inte redan gör det, statistik från business.instagram.com.

  • 1m

    Aktiva Instagram konton

    Varje månad är över 1 miljard instagram konton i världen aktiva.

  • 90%

    Följer ett företag

    90% av användarna följer ett företag på plattformen.

  • 500m

    Stories

    Varje dag använder över 500 miljoner Stories på Instagram.

Fler tips på hur du gör en proffsigare företagsprofil Instagram

3. Beskrivning på din företagsprofil Instagram

Beskrivningen är viktig för att en kund snabbt ska få överblick och förstå vilken typ av tjänst ert företag erbjuder. Potentiella kunder kan hitta ett inlägg från ditt företag i Instagrams eget flöde och klicka sig in på din företagsprofil, då behöver ni vara redo.

Fundera ordentligt så du får en så kort men kraftfull beskrivning som möjligt. Om du vill berätta ännu mer om era tjänster så kommer tips 4 ge dig precis den möjligheten.

4. Lägg till dina tjänster med höjdpunkter

Känns det som att all information om ditt företag eller dina tjänster inte ryms i din företagsprofil? Då har vi goda nyheter, en kreativ lösning som många företag använder är att visa upp sina tjänster på höjdpunkter istället.

En höjdpunkt kan du välja att lägga till utefter vilka Instagram stories du publicerat sedan tidigare. Sedan kan du välja att presentera tjänsten med en ikon som du kan ladda upp som bild och lägga till en passande text för tjänsten.

Behöver du hjälp med din marknadsföring?

5. Följ företag i din bransch

Det femte och sista tipset för att göra en proffsigare företagsprofil Instagram är att helt enkelt följa andra företag i din bransch. Hitta dem som är riktigt vassa på sin marknadsföring via Instagram. Genom dem kan du få tips och ideér på hur du kan utveckla din egen företagsprofil.

Ibland kan det vara till stor hjälp om man själv får slut på kreativa ideér och behöver inspiration. Då kan det vara väldigt nyttigt att se hur andra gör med att hålla sin profil uppdaterad och vilket innehåll de erbjuder.

Prova kreativa ideér och ha roligt

Avslutningsvis är det bästa tipset att prova på så mycket olika ideér ni kan för ert företag för att sedan kunna utläsa statistik. Med statistik kommer ni kunna utläsa vad som fungerar och vad dom inte fungerar lika bra. Skapa sedan mer av det innehållet som fungerar bra för just er och glöm inte att ha roligt när ni Marknadsför på Instagram.

Behöver ditt företag hjälp med Instagram?

Vi finns här för att hjälpa er med Digital Marknadsföring för antingen Instagram eller Facebook. Ni kanske känner att ni vill lägga er tid på verksamheten eller behöver ni kanske stöttning med att komma igång med eran marknadsföring. Klicka på knappen nedan för att skicka oss ett meddelande så pratar vi mer om vad just ditt företag behöver. Är du intresserad av att lära dig mer om instagram? Passa på att läs våran Den kompletta guiden till Instagram hashtags.