ROAS (Return On Ad Spend) används ofta inom digital marknadsföring för att mäta hur mycket pengar ett företag tjänar för varje krona som spenderas på annonser.
Allt du behöver veta om ROAS
Vad menas med ROAS?
ROAS är en förkortning på (Return On Ad Spend) och ett sätt för att mäta hur mycket intäkter en kampanj genererar och används för bland annat Google Ads, Meta Ads och annan betald annonsering.
Man räknar hur många kronor företaget får tillbaka för varje krona som de spenderat på sin annonsering.
Hur räknar man ut ROAS?
ROAS räknas ut genom att först ta annons intäkterna exempelvis 100 000kr och delar den summan med annons kostnaden vilket i det här fallet kan vara exempelvis 10 000kr.
100 000/10 000 = 10.
ROAS (Return on Ad Spend) blir alltså 10 vilket också beskrivs som 1000%. Det betyder med andra ord att annonseringen i det här fallet gett tillbaka 10kr per spenderad krona på annonsering.
Om man istället har 1 eller 100% betyder det att annonseringen kostar lika mycket som den genererar tillbaka.
Vad är en bra ROAS?
Det beror helt enkelt på bransch och vilket mål du som marknadsförare eller företag har med annonseringen. Det kan skilja väldigt mycket från bransch till bransch så det går inte alltid att jämföra.
Man brukar vanligtvis räkna allt över 100% i ROAS som positivt då det betyder att kampanjen ger mer pengar tillbaka än den kostar.
Dock räknar man bara med annonskostnaden när man pratar om ROAS och inte tid för exempelvis utfört arbete för en byrå som arbetar med att optimera och skapa upp kampanjerna så att de genererar resultat.
För att få en positiv ROAS behövs oftast en hel del erfarenhet beroende på vilken bransch man arbetar i då konkurrensen kan vara hård och en väl optimerad kampanj kan både kosta mindre och ge bättre avkastning.
Räkna ut din ROAS med vår kalkylator
Såhär använder du kalkylatorn
Skriv in summan av alla dina intäkter från din annonsering i första fältet.
Sedan skriver du in kostnaden för din annonsering i andra fältet så räknas resultatet automatiskt ut åt dig.
ROAS vs ROI vad är skillnaden?
Med ROI (Return On Investment) räknar man ut vilken avkastning man fått på sin investering. Man räknar vinst (-) kostnad (/) kostnad. Så med andra ord om du tjänade 100 000kr och kostnaden var 10 000kr så blir ROI 0,9 eller 90%.
Med ROI räknar man ut lönsamheten för en investering.

Vill du öka lönsamheten i dina kampanjer?
Får du inte ut de resultat du önskar av dina kampanjer? Hör av dig så får du berätta mer om din ditt företag och dina målsättningar.
Prova även våran kostnadsfria SEO kalkylator
Har du någonsin undrat över om det går att mäta värdet av Sökmotoroptimering? Svaret är att det går. Jag har byggt ett verktyg för att mäta ut värdet av SEO investeringar snabbt och enkelt. Prova SEO kalkylatorn.