Med våran kostnadsfria kalkylator kan du räkna ut hur mycket pengar ditt företag kan tjäna på Sökmotoroptimerings(SEO) kampanj.
Först måste du ta fram vad sök volymen för ditt nyckelord är per månad. Det kan du enkelt få fram via Ubersuggests gratis verktyg för att hitta sökord.
Skriv in ditt sökord exempelvis ”mazda cx 60” och sedan väljer du Swedish/Sweden för språk, tryck sedan på search knappen.
När du gjort det fyller du i sök volymen i rutan ”Sökvolym per månad” i vår kalkylator.
Det här exemplet bygger på ett exempel med nyckelordet ”Mazda cx 60” som har 9900 sökningar per månad enligt verktyget ubersuggest.
Välj vilken Google rank du har som målsättning att hamna på. Rank 1 är högst upp på Google medan rank 10 är sista platsen på sida 1. Det är självklart även hög konkurrens för dom mest värdefulla sökorden på Google och första platsen är oftast riktigt tuff att ta sig till trots att man är erfaren inom Sökmotoroptimering SEO.
Konverteringsgrad, denna varierar men börja med den lägsta konverterings graden på 1%. Det betyder att 1% av dom klick du får från första platsen på Google kommer leda till en affär/försäljning. Du kan sedan justera upptill 5% för att se vilken summa du hamnar på.
Vad är priset för produkten/tjänsten du erbjuder? I detta exempel använder vi ett snittpris för ”Mazda cx 60” som är ca 493 400kr för tillfället. Ange priset för din egen produkt/tjänst i rutan. När du lagt till all information syns det estimerade värdet längst ner i kalkylatorn.