Google Search Console, så använder du verktyget

Google Search Console, så använder du verktyget
Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg som kan hjälpa dig som webbplatsägare med att ge dig värdefull statistik över bland annat vilka av dina sidor som lockar flest besökare. I den här artikel tittar vi närmare på vilka funktioner som finns och vad de används till.

Varför ska du använda Google Search Console?

Verktyget Google Search Console kan hjälpa dig som vill förbättra din hemsidas eller webbshops Sökmotoroptimering(SEO). Genom att koppla ihop din sida med Search Console får du tillgång till statistik över sökningar som görs på Google där dina potentiella kunder skrivit in en fråga som passar ihop med innehållet du har på en av dina sidor. Vi kommer nu gå djupare in på vilka funktioner som finns i verktyget och hur du kan använda dessa till din fördel.

Funktioner i Search Console

Google Search Console är uppdelat i olika flikar där du bland annat kan hitta funktionera nedan som vi beskriver lite kort.

Search Console Klick Exponeringar CTR
Search Console frågor
  • eller vilket ord eller mening de skrivit in i sökningen. Du kan även se Exponeringar, Klickfrekvens och Genomsnittlig Position för sökfrågan.
  • Flest besökta sidor (från google sökningar): Vilka sidor som användare besökt flest gånger genom att klicka sig in via sökresultat. Du kan även se Exponeringar, Klickfrekvens(CTR) och Genomsnittlig Position för sidan.
  • Antal klick: I Search console kan du se hur många klick en viss sökfråga eller sida fått, på det sättet kan du se vilket av ditt innehåll som får mest besökare via Google sökningar.
  • Genomsnittlig Position: Genom verktyget kan du även se och jämföra hur din genomsnittliga position för en viss sida eller fråga förändras på Google. Här vill man att siffran som visas ska vara så låg som möjligt (helst 1) för detta betyder i dom flesta fall att sidan rankar högst upp på Google. För varje sida på Google finns 10st platser och den första platsen brukar oftast få flest antal klick av de sökningar som görs.
  • Exponeringar: Du kan även se hur många Exponeringar dina olika sidor fått när sökningar gjorts och hur många som valt att klicka sig in på sidan. Exponeringar registreras när en av dina webbplatslänkar visas i en användares sökresultat.
  • Klickfrekvens (Click Through Rate): Beräknas i procent och betyder att antal klick som sidan fått divideras med antal exponeringar. Exempelvis om en sida får 10st klick och 100st exponeringar så blir klickfrekvensen 10%.
  • Ställ in datum: Du kan välja vilka datum som du vill titta närmare på genom att ställa in både startdatum och slutdatum i verktyget, statistiken sparas så att du kan gå tillbaka till tidigare perioder.
  • Jämföra olika datum med varandra: I Google Search Console kan du även jämföra olika perioder med varandra. Exempel på det kan vara om du vill jämföra hur din statistik såg ut i Mars jämfört med April Månad.
  • Registrera din Sidkarta (sitemap.xml): Ett annat verktyg som finns inbyggt är att du kan registrera en sidkarta(sitemap.xml) som visar för Google vilka länkar och sidor som finns på din hemsida.
  • Upptäcka användbarhetsproblem på hemsidan: Det du även kan ta del av är rapporter över användbarhetsproblem på antingen Mobil eller Dator som du kan få notifieringar på. Att åtgärda dessa problem brukar innebära att det blir enklare för användarna som besöker din hemsida att använda sidan.
Giltiga sidor Search Console

Vad är skillnaden mellan Google Search Console och Analytics?

Vad är då skillnaden mellan verktygen Google Search Console och Google Analytics? Det som skiljer verktygen åt bland annat att Google Analytics visar statistik på hur dina användare klickar runt på din hemsida när dom väl hittat dit, vilken sida användarna stannar längst tid på och vilken enhet Mobil/Dator de använder.

Läs även våran artikel om Google Analytics

Google Search Console visar däremot statistik på Organiska Sökningar med andra ord vad användarna söker efter på Google för att hitta till din sida och vilka länkar de klickar på mest på. Search Console är därav mer anpassat för att man ska kunna arbeta med sin Sökmotoroptimering(SEO). Analytics är mer anpassat för att se vilken ort användarna kommer ifrån, vilken källa dom hittat din sida ifrån och vilken enhet de använder sig av.

Vad kostar verktyget?

Verktyget är kostnadsfritt att använda och kräver att man registrerar sig med ett gmail konto, efter det behöver även verktyget kopplas ihop med din hemsida eller webbshop för att kunna börja få statistik. När du vill ta del av statstiken så loggar man in på sitt konto på Google Search Console egen sida.

Sammanfattning om Google Search Console

För att sammanfatta det vi gått igenom i denna artikel så har vi tittat på vad Google Search Console är, hur det kan hjälpa dig med din Sökmotoroptimering(SEO), vad verktyget kostar och vad skillnaden mellan Search Console och Google Analytics är.

För att få fler hjälpsamma tips, prenumerera på vårt nyhetsbrev som du hittar ovan så blir du först ut att få dom senaste nyheterna när vi kommer ut med nya tips i bloggen.

Läs gärna även vår artikel och Google Analytics som du hittar här

Jesper Sulasalmi
Digital Specialist
Sökmotoroptimering
Beställ en gratis nuläges analys

Vill du veta vad ditt företag kan göra på er hemsida för att förbättra er synlighet & försäljning?

Senaste nyheter