Analysera din webbplats statistik med Google Analytics

Publicerad 2020-08-18

Google-Analytics-Mobil-App-bild

Google Analytics är ett kostnadsfritt statistik verktyg för webbplatsägare. Med verktygets hjälp kan du som webbplatsägare få värdefull statistik om din hemsidas besökare.

Användarstatistik från din hemsida

Google Analytics hjälper dig som driver en Webbplats eller Webbshop med att ge värdefull information på hur din hemsida används av dina kunder. Med statistikens hjälp kan du förbättra användarupplevelsen och bland annat se vilka dina populäraste sidor på webbplatsen är.

Prenumerera på våra marknadsföringstips

Statistik som Google Analytics visar

  • Totalt antal besökare under en dag, vecka eller månad
  • Vilken ort besökaren kommer ifrån
  • Vilket land besökaren kommer ifrån
  • Vilken enhet använder dina besökare mest (Mobil, Dator, Surfplatta)
  • Hur har besökaren hittat din hemsida (Sociala Medier, Organisk trafik, Direkt trafik)
  • Genomsnittlig längd på en användares besök på din hemsida

Genom att analysera denna statistik med jämna mellanrum får du en bättre överblick över vad användarna tycker om din hemsida. Du kan upptäcka förbättringsmöjligheter, vilka potentiellt kan leda till fler konverteringar.

Behöver du hjälp med Google Analytics?

Google Analytics visar hur besökaren hittat din hemsida

Google analytics statistik över trafik på hemsida

Med Google Analytics kan du som webbplatsägare se hur en besökare hittat till din webbplats. Dom allra vanligaste trafikkällorna är sociala medier, direkt trafik eller organisk trafik och dom förklaras kort nedan.

  • 1

    Sociala Medier

    En användare klickar på en länk till din sida från sociala medier som Instagram & Facebook.

  • 2

    Direkt trafik

    När en användare söker efter webbplatsens namn direkt i sökfältet "www.dcreate.se".

  • 3

    Organisk trafik

    Användaren gör en sökning på Google ex "vad är Google Analytics" och hittar din webbplats på det sättet.

Statistiken kan hjälpa dig med att ge en indikation på hur du främst når dina besökare och målgrupp. Detta kan användas på en rad olika sätt för att följa upp kampanjer och se vart ifrån flest användare kommit ifrån.

En indikation på hur sidans sökmotoroptimering(SEO) presterar kan även utläsas genom att studera hur många organiska besök sidan får. Ju fler användare som hittar din hemsida eller dina blogginlägg via Google desto bättre.

Se hemsidans besökarantal i Google Analytics

Statstik över användare under viss tid

I Google analytics kan du även kan se hur många besökare du haft på sidan under en viss tid. Det är möjligt att se besökarantalet dagligen, veckovis, månadsvis eller att anpassa statistiken själv för ett speciellt datum. Denna statistik kan du använda för att se hur olika kampanjer eller publicering av nytt material på hemsidan påverkar besökarantalet. I bilden nedan från Google Analytics kan man se antalet användare på en webbplats under begränsad tidsperiod.

  • Användare: antalet besökare på sidan under perioden
  • Sessioner: hur många besök hemsidan fått totalt, en användare kan ha besökt sidan flera gånger.
  • Avvisningsfrekvens: hur många som lämnat sidan utan att ta del av innehållet
  • Sessionens längd: hur länge besökarna i snitt stannat på hemsidan

Dessa är bara några få funktioner som Google Analytics erbjuder, verktyget innehåller väldigt många nyttiga funktioner. Följer man denna information regelbundet så kan man förstå sina användare/kunder bättre och öka sin försäljning.

Läs även vår artikel om hur du använder Google Search Console

Vad kostar Google Analytics?

Google erbjuder standardversionen av verktyget gratis för webbplatsägare. Verktyget finns både som desktop och mobilversion. Ett otroligt bra tillfälle för alla som driver en hemsida eller webbshop att prova verktyget. Flertalet guider finns på nätet som visar hur man går tillväga med registrering av Google Analytics konto.

Vilken enhet använder dina besökare mest?

Med Google Analytics kan du se vilken enhet dina besökare använder mest. Statistiken på bilden nedan visar att 75,5% använder sin mobil för att besöka hemsidan medan 24,5% använder en dator. Med hjälp av detta kan man snabbt utläsa att det är viktigt att hemsidans mobila version fungerar och är utformad på ett användarvänligt sätt. Man brukar ofta prata om resoponsiv design som används till att utforma hur en webbplats ser ut på olika enheter.

Google analytics statistik över mobila 
enheter och datorer

Se statistik direkt i mobilen

Följ webbplatsstatistik enklare genom att hämta appen Google analytics till mobilen så kan du följa statistiken överallt där det finns uppkoppling. På detta sätt kan du mer regelbundet följa upp din hemsidas prestation och upptäcka eventuella förbättringsmöjligheter snabbare. Få direkt indikering på om en kampanj som skapats gett sidan fler besökare genom att klicka dig in i appen.

Ställ in egna mål i Google Analytics

Skapa dina egna mål för din hemsida så du kan se hur väl din sida lyckas uppnå viktiga uppsatta parametrar. Använd verktyget till att analysera hur många registrerat sig på din hemsida eller hur många sessioner sidan haft.

  • Totalt antal besökare på sidan under en månad
  • Antal besökare för ett en specifik sida
  • Avvisningsfrekvens, om du gjort specifika actions för att sänka avvisningsfrekvensen så kan det vara av intresse att mäta resultatet

Har du kanske gjort något specifikt för att förbättra din hemsida så kan det vara av intresse att mäta denna ändring och jämföra med tidigare resultat. På detta sätt kan du få uppföljning på just det du tycker är viktigt utöver standard statistik i verktyget.

Är du intresserad av att veta mer?

Dessa är bara några få funktioner som Google Analytics erbjuder, verktyget innehåller väldigt mycket nyttigt. Följer man denna information regelbundet så kan man förstå sina användare/kunder bättre och öka sin försäljning.