5 SEO tips för en bättre optimerad hemsida 2021

Publicerad 2021-01-14

Optimerad hemsida bild

När man pratar om en optimerad hemsida så syftar man i de flesta fall på att man gör hemsidan mer tillgänglig för sökmotorer som Google. Men till stor del handlar det också om att göra hemsidan mer tillgänglig för dina potentiella kunder.

Varför vill så många hamna högst upp i Googles Sökresultat?

Det finns en enkel anledning till varför företag som säljer produkter eller tjänster online vill synas högt upp i sökresultat. Enkelt förklarat är det för att ju högre placering du får på Google desto högre chans är det att du får fler besökare som klickar in på din hemsida. Fler klick innebär oftast större chans till att just ditt företag får fler nya kunder.

Prenumerera på våra marknadsföringstips

Vi går igenom 5st Sökmotoroptimerings tips

När man pratar om hur man förbättrar sin placering på sökmotorer så pratar man om SEO som är en förkortning på Search Engine Optimization. Översatt till svenska blir ordet Sökmotoroptimering. Det finns många olika riktlinjer som Google satt upp för att optimera hemsidor. Idag går vi igenom 5 tips som hjälper dig på vägen till att skapa en bättre optimerad hemsida 2021.

Dcreate Mobil optimerad hemsida

1. Mobilanpassad hemsida

Under flera års tid har mobilanvändandet på nätet vuxit sig allt större och idag använder den största delen av användarna mobilen för att besöka hemsidor. Det är med andra ord väldigt viktigt att hemsidan är mobilanpassad så att dina potentiella kunder får en bra upplevelse när de besöker sidan. Från en egen mätning som vi gjort med Google Analytics framkom att 65.1% av våra besökare använder mobilen för att besöka vår hemsida, medan 34.6% använde dator och 0.3% använde surfplatta.

2. Gör en sökords analys innan du börjar

Först och främst är det viktigt att analysera ämnet du vill sökmotoroptimera din hemsida för. Du behöver veta att det finns folk som söker efter ämnet på Google. Analysen görs alltid innan man börjar skriva artikeln. På så sätt har du en bättre grund att stå på eftersom du vet på ett ungefär hur många som söker på ordet/ämnet varje månad.

3. Rubriker på en optimerad hemsida

För att skapa rätt förutsättningar för sökmotorer att hitta sidan just du önskar att kunna ranka för är det viktigt att ha rätt struktur på sina rubriker. Den allra viktigaste rubriken när man pratar om en optimerad hemsida är en så kallad H1 rubrik, det är sidans titel och är oftast den största texten på hela sidan.

Rubriken är till för att berätta för sökmotorer vad just din sida eller artikel handlar om. Rubrikerna som används kallas H1, H2, H3, H4, H5 och H6 där bokstaven H står för Heading. Det man även behöver veta är att en H1 rubrik endast får finnas med en gång på varje enskild sida. Efter att man angett sidtiteln H1 så fortsätter man med att använda dom olika rubrikerna från H2 och nedåt.

4. Inkludera sökord i sidans länkar

Hemsidans länkar är viktiga och bör visas på ett sätt där sidnamnet blir läsbart. I sidlänken bör du inkludera sökordet som sidan handlar om för att få större chans att ranka på Sökmotorer.

Såhär kan en länk se ut www.dcreate.se/optimerad-hemsida/ där sökordet vi valt att optimera denna artikel för är just optimerad hemsida. Om sidan istället hade haft länkarna inställda utan ett läsbart namn hade det kunnat se ut såhär istället www.dcreate.se/?p=2000/. Med andra ord hade det varit svårt för sökmotorer att förstå vad sidan egentligen handlar om eftersom det inte hade varit läsbara ord i slutet av länken.

5. Optimerad hemsida med hjälp av bilder

När vi pratar om att optimera bilder för sökmotorer så handlar det om att skriva in något som kallas Alt-texter för varje bild. Det betyder att man beskriver för sökmotorerna vad bilden föreställer.

Alt-texten kan också användas som hjälp till personer med synnedsättningar som använder läsplattor som läser upp bildtexten. Dessa Alt-texter har du möjlighet att ange för varje uppladdad bild om du använder WordPress, du behöver alltså inte använda något tillägg för detta.

Utöver Alt-texterna är också bildernas filnamn bra att byta ut. När bilderna kommer direkt från en kamera heter dom oftast något i stil med ”IMG_0093.jpg”. Om du istället beskriver bilderna på ett bra sätt med nyckelord som du optimerar din sida för så finns även en chans att bilden hittas via Googles bildsökning.

Detta ger dig alltså ytterligare en möjlighet för potentiella kunder att hitta din produkt eller tjänst. Eftersom kunderna då kan hitta en bild från din sida och klicka sig in på din hemsida via den.

Snabbare laddningstider med optimerade bilder

Det finns även andra sätt som bilder kan optimeras på för att kunna uppnå en optimerad hemsida. Bilder kan i många fall vara stora och tunga filer på hemsidan vilket betyder att det tynger ned sidan, det tar längre tid för sidan att ladda klart. Så det är viktigt att se till så att bilderna som laddas upp på sidan inte är större än nödvändigt.

Här är ett exempel.

Låt oss måla upp ett exempel, vi vill lägga till en bild i vårt inlägg som ska sökmotor optimeras så vi laddar upp en bild med med bra kvalité och en filstorlek på 300kb. Men i det här fallet hade det räckt att ha en bild som är 100kb i filstorlek för att få samma resultat. Vi hade alltså kunnat göra en besparing på 200kb.

Om vi sedan fortsätter att ladda upp fler stora bilder på samma sida så kommer den snart att bli tungladdad. Så tänk på att med optimerade bilder på hemsidan kan du spara på sidans kraft och få snabbare laddningstid. Det betyder också att besökaren som faktiskt klickat sig in på hemsidan snabbare kan ta del av innehållet. För en stor del av besökarna lämnar sidan om den inte laddar tillräckligt snabbt, man orkar helt enkelt inte vänta.

Sammanfattning

Vi har i denna artikel gått igenom 5 tips i hur du skapar en optimerad hemsida för sökmotorer. Vi har gått in på sidrubriker(H1), sidlänkar, optimering av bilder, sökordsanalys och hur viktigt det är med en mobilanpassad hemsida 2021. Behöver du hjälp med din Sökmotoroptimering så hjälper vi mer än gärna till med det Kontakta oss för prisförslag.